Det finns få värmekällor som är så vackra och samtidigt så effektiva som kakelugnar. På Gabriel Kakelugnar, beläget i idylliska Timmernabben några mil norr om Kalmar, tillverkas det kakelugnar av högsta klass med anor från förr. Här står kvalitet och kärlek till hantverket i fokus. Häng med på en rundtur i fabriken som snart går in på sitt hundrade år.
Den moderna kakelugnen är en svensk uppfinning från 1700-talet som kom till efter oroande uppgifter om vedbrist i landet. De tidigare kakelugnarna förbrukade mycket ved och var inte särskilt värmeffektiva, varpå svenska staten sökte en lösning på problemet. Arkitekterna Fabian Wrede och Carl Johan Cronstedt fick uppdraget att ta fram en mer eldningssnål kakelugn och 1767 såg den dagens ljus. Idén var genial, med fem slingrande rökkanaler som behöll värmen avsevärt mycket längre än tidigare och utnyttjade värmen från röken så effektivt att en enda brasa kunde hålla ett rum varmt en hel dag. Än idag är principerna för kakelugnen desamma med samma höga verkningsgrad och låga utsläppsnivåer.
Nästa år fyller företaget 100 år och när vi kliver in i fabriken känns historiens vingslag tydligt. Kakel ligger uppradade på torkning, här finns färgprover i olika vackra kulörer och kakelplattor som handmålats med vackra blommor och mönster.
– Vi tillverkar nästintill allt från grunden här i fabriken. Att tillverka ett kakel är en process som pågår i upp till två veckor. Leran ska blandas, processas, torka, brännas i två omgångar och i vissa fall handmålar vi även dekorer. Det är ett gediget hantverk som vi är glada att kunna förvalta. Det känns stort att vi, i lilla Timmernabben, tillverkar en av världens effektivaste eldstäder, säger Oscar Svensson, försäljningsansvarig på Gabriel.
Företaget har idag 14 anställda och ägs sedan 2020 av Jesper Svensson, som har sina rötter i Timmernabben. Att just han köpte fabriken var en ren slump.
– Jag var delägare i ett annat företag, men var sugen på något nytt. I samma veva fick jag vetskap om att bolaget var till salu och då gjorde jag slag i saken, säger Jesper.
På Gabriel utgår man från sex grundmodeller som genom olika kombinationer av detaljer blir till 21 olika kakelugnsvarianter – var och en med sin unika charm. Många av dem är i klassisk modell, med stilfulla kronor och naturinspirerade dekorer, men det tillverkas även moderna kakelugnar med mer raka linjer i modiga färger.
– Vi tillverkar allt på beställning och exporterar till många olika länder. Just nu har vi beställningar från USA och Storbritannien. Många beställer våra modeller rakt av, medan andra är mer specifika och har tydliga tankar kring dekor, färg eller utförande. Tack vare att produktionsprocessen är så pass flexibel kan vi nästan alltid tillgodose kundernas önskemål, säger Oscar.
De senaste åren har försäljningen ökat markant. Man tillverkar ca 500 kakelugnar om året, varav 40% exporteras till utlandet med betoning på Norge och Tyskland. Bara i de nordiska länderna finns över 100 återförsäljare, där Eldabutiken i Kalmar är en av de ledande aktörerna med sin gedigna kunskap och lokala anknytning.
– Vi levererar allt material som en stor byggsats till montörerna på exempelvis Eldabutiken. Sedan bygger de upp kakelugnen hos kunden, vilket kräver stor yrkesskicklighet. Man kan säga att vi levererar materialet och sedan är det upp till montören att skapa magin, säger Oscar.
När kakelugnen väl är på plats fungerar den som ett stort element. Till skillnad från kaminer, som släpper ut mycket värme snabbt och sedan lika fort svalnar igen, släpper kakelugnen ut lite värme hela tiden.
– De ger en jämn och behaglig värme som sprids på ett skönt sätt i bostaden. Genom att elda tankar man upp kakelugnen på värme och sedan släpper den ifrån sig värme i ca 24 timmar, även när elden slocknat. Det är en perfekt värmekälla för nybyggda hus som är så pass välisolerade, säger Oscar.
Fabriken ligger kvar på samma plats som när den startade 1925, med havet som närmsta granne. Här sitter kunskapen i väggarna och det kunnande byggts upp inom det keramiska området under ett helt sekel är en stor tillgång i tillverkningen av kakel. Även om hantverket i mångt och mycket är detsamma, har det under årens lopp förfinats och utvecklats för att leva upp till nutidens krav på verkningsgrad, utsläpp och kvalitet.
– Målet framåt är att öka försäljningen på den internationella marknaden, vilket kräver gediget arbete. Vi jobbar också med produktutveckling både gällande design och för att minska produkternas utsläpp, även om vi redan idag klarar gällande krav i den frågan. Det är viktigt för oss att ligga i framkant och hitta en bra balans mellan produktivitet och hantverk, säger Jesper och tillägger att han brinner för genuinitet och lokalproducerade produkter.
– Vi är stolta över hantverket, produkterna och företaget. Att fabriken dessutom finns kvar på samma plats som för hundra år sedan har ett känslomässigt värde både för oss och förhoppningsvis även för Timmernabben som ort, säger han.
Foto: Annie Skarpnord och Addi AB
Rosa Kakelugn: I samarbete med Mrs. Minna Parikka, Pink Gabriel. Foto: Katri Kapanen