För ett år sedan flyttade Småländska Bil in i nya lokaler där Mercedes och KIA samsas under samma tak – två bilmärken som är kända för sina premiumkvaliteter och som nu kommer till sin rätt i lyxig atmosfär. Här trivs personalen, inte minst de fem tjejer som utgör en stark del av gänget.
– Det känns som att vi har kommit hem. Gemenskapen bland personalen har blivit starkare och vi kan möta våra kunder på ett bättre sätt, säger Hanna Olsson, som jobbar som Star Assistent – en ny roll på Mercedessidan med fokus på kundbemötande.
Hanna, som är den första kunderna möter när de kommer in genom dörrarna på Mercedes, ansvarar för att välkomna och lotsa dem till rätt person. Hon konstaterar att förändringen inte bara handlar om de fysiska lokalerna.
– Vi har fått ett större fokus på kundbemötande, där varje person ska känna sig sedd och välkommen, säger Hanna.
Även om Småländska Bil är ett samlat företag är lokalen uppdelad med Mercedes på ena sidan och KIA på andra. Där Mercedes har satsat på en mörk och flärdfull miljö med back offices, har KIA fokus på en ljus och hemtrevlig känsla, med en mysig lounge i mitten.
– Star Assistent-rollen finns bara på Mercedessidan. På KIA är det fortfarande som tidigare där rådgivare och säljare sitter tillgängliga för kunden direkt, säger Hanna.
Bilbranschen är ofta mansdominerad, men fler och fler kvinnor ansluter sig. Utöver Hanna är även Angelica Hallberg, Julia Jakobsson, Ida Löfstedt och Annika Gustavsson en del av Småländska Bils team.
– Det är inte så många tjejer som jobbar här, men vi har verkligen blivit ett bra gäng som håller ihop och har kul tillsammans. Det finns alltid någon att prata med, säger Angelica.
– Tjejer som jobbar i den här branschen ger mer mjuka värden och det behövs verkligen för att väga upp och på lång sikt även bredda målgruppen, säger Ida.
Ett av de mest populära inslagen under det senaste året har varit Småländska Bils tjejkväll som anordnades i julas.
– Det är så kul att vi kan ha en positiv inverkan på vår kundkrets. Tjejkvällen hade över 200 besökare förra året och vi sålde faktiskt en bil under eventet, även om det inte var huvudsyftet. Målet var att skapa en plats där kvinnor kan känna sig bekväma och få inspiration, säger Julia.
Succén med tjejkvällen fortsätter och det planeras för fullt inför en repris i höst.
– Vi vill utöka konceptet och ha med fler utställare och företag. Det har redan varit flera som hört av sig och vill vara med och det är roligt att få positiv respons både från kunder och andra företag, säger Ida.
När Småländska Bil flyttade in i de nya lokalerna var målet att skapa en modernare arbetsmiljö och erbjuda kunderna en förhöjd upplevelse. Den nya bilhallen är dubbelt så stor som den gamla, vilket många kunder har reagerat på.
– Många utbrister wow när de kommer in och det är precis den reaktionen vi hoppades på, säger Angelica.
Förutom de nya lokalernas wowfaktor har Småländska Bil även byggt en starkare gemenskap, blivit en mer inkluderande arbetsplats och skapat en atmosfär som inte bara handlar om bilar utan också om människorna som arbetar där.
– Trots att vi är uppdelade är gemenskapen bättre och personalen har kommit varandra närmare. Nu ser vi fram emot ett år med både event och nya spännande lanseringar på gång från våra två bilmärken, avslutar Julia.