Sedan 2016, när Hampus
Vallien och Emilia Thor tog över VIDA Museum & Konsthall, har de arbetat
med att föryngra och bredda. De vill göra konsten tillgänglig för alla och bli
ett självklart besöksmål på Öland.
Även fast man är son till två av vår tids största konstnärer och har ett stort konstintresse, är det inte självklart att man tackar ja när man blir erbjuden att ta över en stor konsthall och museum. Att driva ett ställe som VIDA är att andas VIDA och att vara VIDA. En ny livsstil helt enkelt. Därför var det en lång process från det att frågan ställdes, till att alla papper var påskrivna och klara.
–Mitt under processen träffade jag Emilia, som var villig att göra det här tillsammans med mig. Och det var avgörande för att jag skulle tacka ja. De tidigare ägarna, Börge och Barbro Kamras, var ju också ett par och jag tror nog att man måste vara två för att kunna stötta varandra, säger Hampus.
De träffades på jobbet, på mobiloperatören Tre, och fattade tycke för varandra. Emilia hade också börjat fundera på att byta bana, men att det skulle bli just till konstbranschen var inget hon hade föreställt sig.
–Jag kunde egentligen ingenting om konst innan jag träffade Hampus, så man skulle kunna säga att jag representerar det ”vanliga folket”. På så sätt kompletterar vi varandra jättebra, säger Emilia.
Paret berättar att många upplever det som lite obehagligt
att gå in i en konsthall, för det känns otillgängligt och svårt. Deras mål är
därför att föryngra och bredda utställningarna för att nå en ny publik. Något
de lyckats med. Ett exempel var utställningen ”Fashion stories” där modeskaparen
Lars Wallin visade upp sina fantastiska klänningar. En utställning som både
slog besöksrekord och lockade en helt ny målgrupp till konsthallen.
–Vi vill att man ska kunna komma hit och känna sig välkommen,
även fast man inte kan så mycket om konst. Vi jobbar för att göra VIDA till en
destination och ett naturligt ställe att åka till, oberoende av vad det är för
väder eller årstid. Just nu håller vi på att utveckla vår shop, vårt café och
inom kort kommer vi även börja med mat här, säger Emilia och berättar om
förebilder som Louisiana i Danmark och Fotografiska i Stockholm.
–Ja, idag måste man erbjuda mer än tavlor på väggarna. Till
Louisiana åker man, oavsett vad det är för utställning. Det är helt enkelt ett
härligt ställe att hänga på, säger Hampus.
Samtidigt är det viktigt för paret att fortsätta driva VIDA
som ett ställe där man kan se den bästa samtida konsten och designen. Glaskonst
ligger såklart extra varmt om hjärtat och Hampus föräldrar, Bertil Vallien och
Ulrica Hydman-Vallien, kommer att fortsätta ha permanenta utställningar på
museet. Hampus och Emilia drömmer även om att en dag kunna visa det absolut
bästa vad gäller amerikansk glaskonst.
–Det finns en amerikansk glaskonstnär som heter Dale Chihuly. Han gör helt fantastiska och monumentala objekt, men eftersom de är väldigt stora och ömtåliga kostar det en förmögenhet att bara frakta hit dem. Men vi jobbar på det, säger Hampus.
Med tanke på föräldrarna har Hampus alltid haft konst
runtomkring sig. Dock var det inget han brydde sig speciellt mycket om –
snarare tvärtom. Under uppväxten ville Hampus hellre ägna sig åt idrott och
senare valde han att ta avstånd från konsten genom att utbilda sig till jurist.
Konstintresset var något som växte fram därefter och Hampus började gå på
utställningar och köpa konst. Idag har de hemmet fullt, framförallt av
fotokonst, men även verk från tidigare utställningar på VIDA, skulpturer och
såklart: konst av Bertil och Ulrica.
–Vi har så mycket konst att det inte får plats på väggarna.
Vi flyttade för ett tag sedan och vi har fortfarande tavlor som står
ouppackade. Sen kan det vara lite knepigt när man har småbarn, vissa tavlor har
fått slajm på sig, säger Emilia.
Text: Emilia Thor, Foto: Angeliqa Daldorph